Covidowa szkoła, czyli jak się uczyć by nie zwariować - wyniki ankiety przeprowadzonej na uczniach warszawskiego liceum

W ostatnich tygodniach coraz częściej dochodzą do nas słuchy o rosnącej liczbie obniżonego samopoczucia oraz niepowodzeń edukacyjnych wynikających lub powiązanych z nauczaniem zdalnym. Postanowiłam przeprowadzić ankietę wśród moich uczniów, aby dowiedzieć się, jakie są przyczyny problemów oraz podać Wam spostrzeżenia i możliwe rozwiązania takich sytuacji.

W ankiecie wzięło udział 150 uczniów jednego z warszawskich liceów. Oto lista najczęstszych wyzwań, przed którymi stoją obecnie uczniowie podczas zajęć online wraz z wynikami procentowymi:

1. Spadek motywacji

Biorąc pod uwagę, że uczniowie mogą nie uczęszczać na zajęcia w określonym czasie, znalezienie motywacji do regularnego uczęszczania i aktywnego udziału w zajęciach może być trudne.

Kiedy nie postrzegasz swojego domu jako miejsca pracy, to jest to rodzaj walki, aby odnaleźć się w takim sposobie myślenia.

💡Rozwiązanie: Oprócz tworzenia codziennego harmonogramu i znajdowania produktywnego miejsca pracy, pomóc może po prostu całkowite skupienie się na ostatecznym celu.

Pod koniec dnia spójrz wstecz na dzień i zaznacz wszystkie elementy, które ukończyłeś. Świadomość, że to zrobiłeś, pomoże Cię zmotywować.

Ważne jest też pozostawanie w kontakcie z kolegami z klasy, i w razie potrzeby z nauczycielami. W grupie siła :)

2. Rozpraszacze uwagi i zarządzanie czasem

Podczas nauki w domu lub gdziekolwiek indziej  studenci narażeni są na więcej rozpraszaczy niż zwykle. Szczególnie w przypadku rodziny i prawdopodobnie młodszego rodzeństwa w pobliżu. Rozpraszaczem jest też zwierzak domowy, listonosz/ kurier, a nawet pracujący obok rodzic.

W wyniku tych zakłóceń - i być może posiadania dodatkowych obowiązków - zarządzanie czasem staje się trudniejsze.

💡Rozwiązanie: spróbuj pomyśleć o stworzeniu harmonogramu - ustalenie, kiedy zamierzasz zrobić to, co zamierzasz zrobić, a następnie podziel się tym z innymi osobami w domu.

Możesz również spróbować znaleźć spokojny czas i miejsce w swoim domu, aby odrobić zadania czy pouczyć się na test.

3. Brak interakcji międzyludzkiej

Brak bezpośredniej interakcji zarówno z nauczycielami, jak i kolegami z klasy może być szczególnie trudnym wyzwaniem. W internecie znaleźć można informacje o rosnącym problemie depresji wynikającym z izolacji w systemie zdanego nauczania. Co więcej, wielu z nas zwyczajnie uczy się lepiej mając kontakt face-to-face. W domu brakuje nam skupienia i nawet najlepsi uczniowie zmagają się z nauką równie mocno jak ich słabsi dotąd koledzy.

💡Rozwiązanie:  korzystaj z dostępnych Ci  narzędzi. Chociaż nie jest to idealne rozwiązanie dla wszystkich uczniów, najlepszą alternatywą dla rzeczywistej interakcji twarzą w twarz mogą być programy do wideokonferencji, takie jak Skype lub FaceTime. Możliwa jest również rozmowa telefoniczna z kolegami z klasy lub profesorem. Gdy tylko czujesz się źle, powiedz o tym głośno. Zbieranie w sobie negatywnych emocji nie sprzyja niczemu dobremu nawet u dorosłego człowieka.  Może pomóc też włączone wideo,  w ten sposób możesz porozmawiać z rówieśnikami i poczuć się tak jakbyś był obok.

4. Niepewność co do przyszłości

Nagłe przejście na zajęcia online wywołało niepokój i wzbudziło wśród studentów pytania dotyczące ich przyszłości. Niektórzy martwią się o zmniejszoną ilość faktycznych zajęć, podczas gdy inni, maturzyści o odpowiednie przygotowanie do matury.

💡Rozwiązanie: maturzysto jeśli masz wątpliwości dotyczące stanu wiedzy lub  wybranego kierunku studiów porozmawiaj z odpowiednim nauczycielem lub wychowawcą i gabinetem pedagoga. Taka rozmowa może pomóc ustalić priorytety.

5. Problemy techniczne

Niestety, zdaniem ekspertów, problemy techniczne z pewnością nie są rzadkością  w środowisku online. Moi uczniowie mówią, że podczas wideokonferencji na  zajęciach ich komputer nagle się wyłącza, mikrofon odmawia współpracy, lub wyrzuca Ich ze spotkań. Są też chwile, kiedy Wi-Fi zwyczajnie znika.

💡Rozwiązanie: najważniejszym krokiem jest pozostanie w kontakcie z profesorami i poinformowanie ich o tym, co się dzieje. Miejmy nadzieję, że zrozumieją sytuację i będą elastyczni w stosunku do sytuacji, być może nawet sami napotykają na  podobne przeszkody. Grunt to nie udawać, że nic się nie stało - kluczem do sukcesu jest komunikacja.

Problemy technologiczne są nieuchronne i myślę, że ważne jest, aby każdy uczeń zrozumiał, że nie jest w tym sam, i aby uzbroił się w cierpliwość w celu rozwiązania problemu.

6. Zrozumienie oczekiwań  dotyczących zakresu materiału / wymagań nauczyciela

Nagłe przejście na naukę online spowodowało, że niektórzy uczniowie byli zdezorientowani co do niektórych wymagań dotyczących materiału na resztę semestru/ roku. Mogą się na przykład zastanawiać, czy zmieniły się wymagania dotyczące poszczególnych przedmiotów i czy nauczyciele mają obowiązek wywiązywać się z tych samych wytycznych, które ustalone były w szkole.

Uczniowie musieli się też przyzwyczaić, że ich zajęcia będą przypomniały wykłady na żywo w formie wideokonferencji o określonej porze w określonym dniu,i że oczekuje się, że będą uczyć się materiału w określonym  czasie, że pojawi się wiele zadań zdalnych, a testy mogą zmienić formę.

💡Rozwiązanie: zadawaj nauczycielom  pytania dotyczące bieżącego materiału  oraz tego, czy w związku z przejściem nastąpiły jakieś zmiany w wymaganiach. Jeśli stresuje Cię odpowiadanie na forum, zgłoś to do swojego gabinetu PP lub swojego wychowawcy. Nie chowaj głowy w piasek. Nawet nie zdajemy sobie sprawy ilu z Nas zmaga się z podobnymi przeciwnościami.

Uczniowie z klas niższych również powinni wybrać osobę, w obecności której odważą się na szczerą rozmowę. Integracja w wymiarze onlajnowym jest zdecydowanie trudniejsza. Zwłaszcza dla uczniów klas 1, którzy nie zdążyli się poznać, zaprzyjaźnić. Poproś wychowawcę o ćwiczenia integracyjne, na pewno doceni kreatywność i pomoże w procesie poznania się na odległość.

Niezależnie od wyzwań związanych z przejściem na zajęcia online,  powinniście pamiętać, że pomoc jest dostępna. Sytuacja, w której się znaleźliśmy dotyczy Was, ale również nauczycieli, rodziców, rodzeństwo. Rozmawiajmy ze sobą i próbujmy razem walczyć z przeciwnościami covidowej rzeczywistości.

Obserwuj profil @studybox.pl na Instagramie